Prehrana,  Prehranska dopolnila,  Športna prehrana

Kaj mora športnik vedeti pred nakupom prehranskih dopolnil?

 

Športnica Špela o prehranskih dopolnilih: “Sedaj, ko redno uživam BCAA, vitamin C in karnitin, imam veliko več energije in lahko bolje treniram. Ob tem sem shujšala za kar 5 kg. V zadnjem času sem v dnevni režim prehrane uvedla tudi tabletko z vitamini, minerali in omega 3 maščobnimi kislinami. Trener pravi, da to nujno potrebujem, če želim izboljšati svoje fizične sposobnosti. Tudi klubska kolegica uživa enako kombinacijo dopolnil in tudi ona pravi, da deluje. Ali ni enostavno, samo tabletka in mi ni treba skrbeti za vso to hrano?” 

 

Mnogo je takih oz. podobnih zgodb. Torej ena tabletka za dnevno dozo vitaminov, mineralov … ?

Je enostavno za uživanje?Definitivno.
Kaj pa učinkovito?Morda.
In varno? -Naj bi bilo.
So dopolnila potrebna?

 

Odgovor na slednje vprašanje je bolj kompleksen kot zgolj nekaj odstavkov na mojem blogu. Z zgornjim primerom sem želela predvsem orisati situacijo posameznikov, ki prehranska dopolnila uživajo zgolj zaradi dobrega počutja, mamljivih reklamnih oglasov, nasveta prijatelja/trenerja ali ker želijo s čudežnimi tabletkami shujšati. Pomembno se je zavedati, da namen prehranskih dopolnil ni nadomestiti osnovno prehrano, temveč jo dopolniti, kadar je to, glede na strokovno mnenje, potrebno oz. priporočljivo. Nam lahko trenerji podajo strokovno mnenje o smotrnosti uživanja dopolnil? Tukaj izveš več o tem.

 

 

Kaj moramo vedeti pred nakupom prehranskih dopolnil?

Športnik naj bi se pred uporabo določenega prehranskega dopolnila o smotrnosti njegove uporabe posvetoval s kvalificiranim prehranskim strokovnjakom. Pred uporabo prehranskega dopolnila je pomembno razjasniti odgovore na vprašanja:

 

Ali je prehransko dopolnilo
1.) varno,
2.) učinkovito
3.) in nenazadnje legalno za uživanje?

 

Le peščica prehranskih dopolnil ima lahko pozitivne učinke na športnikovo izvedbo treningov ali tekem. Ti učinki se lahko kažejo kot direkten učinek na izvedbo fizične aktivnosti (t.j. ergogeni učinek), kot pomoč pri doseganju dnevnih potreb po makro- in mikrohranilih, ali pa so indirektni (športniku omogočijo splošno optimalno zdravje in regeneracijo). Pozitivne posledice uživanja prehranskih dopolnil (direktne in/ali indirektne) so lahko sicer relativno majhne, a v vrhunskem športu zelo pomembne (Burke in Deakin, 2015).

 

Tveganja pri uživanju prehranskih dopolnil in doping

Za športnike je kontaminacija s prepovedanimi snovmi ena izmed ključnih nevarnosti in potencialnih tveganj uživanja prehranskih dopolnil, saj so številne sestavine prehranskih dopolnil na listi prepovedanih substanc. Na listo prepovedanih snovi so vključeni prohormoni (npr. androsteneidon, DHEA in 19-norandrosteneidon), stimulansi (npr. efedrin) in peptidni hormoni (peptid 2-GHRP2 za sproščanje rastnega hormona) (SLOADO, 2018). Ker v svetu ni univerzalne regulative o dovoljenih sestavinah prehranskih dopolnil, so npr. v Avstraliji nekatere izmed zgoraj naštetih snovi pri prodaji prehranskih dopolnil prepovedane, medtem ko v ZDA niso.

 

 

Za športnika nakupovanje preko spleta predstavlja večje tveganje za pozitiven dopinški test.

Ker naj bi bila prehranska dopolnila relativno varna za uživanje, se v nekaterih državah ne izvaja kontrola in posledično ne obstaja dokumentacija o posameznih škodljivih posledicah uživanja prehranskih dopolnil. Pri neugodnih učinkih prehranskih dopolnil gre najpogosteje za alergijske reakcije, kontaminacijo in predoziranje.

 

Zaradi uporabe prehranskih dopolnil so že poročali tudi o smrtnih žrtvah.

Zelo odmeven primer je sedaj že prepovedano prehransko dopolnilo Jack3D (glavna aktivna komponenta je bila DMAA), ki naj bi povzročilo srčni zastoj izkušene 30-letne maratonke na Londonskem maratonu leta 2012. Več o tem si lahko preberete tukaj.

 

Ključna sporočila:
  • Za večino prehranskih dopolnil znanstveno dokazani pozitivni učinki na izvedbo treninga ali tekme ne obstajajo.
  • Le peščica jih ima dokazano učinkovitost in uporaba le-teh lahko dopolnjuje uravnoteženo prehrano ter izboljša izvedbo vadbe in športne dosežke.
  • V kolikor menite, da potrebujete določeno prehransko dopolnilo, se pred nakupom posvetujete s kvalificiranim prehranskim strokovnjakom.
  • Obstaja možnost kontaminacije prehranskih dopolnil s prepovedanimi substancami (pozitiven dopinški test)
  • Izogibajte se nakupovanju prehranskih dopolnil preko spleta iz tujine. 

 

 

Viri:

Burke L., Deakin V. 2015. Clinical sports nutrition. 5 th ed. North Ryde, McGraw-Hill Education: 848 str.

Potgieter S. 2013. Sport nutrition: A review of the latest guidelines for exercise and sport nutrition from the American College of Sport Nutrition, the International Olympic Committee and the International Society for Sports Nutrition. South African Journal of Clinical Nutrition, 26, 1: 6-16.

SLOADO. 2018. Lista prepovedanih snovi 2018. Ljubljana, Slovenska Antidoping Organizacija: 16 str.
http://www.sloado.si/kategorija/lista-2018-lista (januar 2018)

 

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja